مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

درد به عنوان «امری اجتناب‌ناپذیر یا شر لازم» خوانده و در نظر گرفته می‌شود. بدن از طریق درد با ما در خصوص داشتن مشکل و لزوم جدی گرفتن آن سخن می‌گوید. این مقاله آن دسته از دردهای ناگهانی، تکرار شونده و ماندگار بدن را که نبایستی هرگز نادیده بگیرید، به صورت فهرست در آورده است.

آیا می‌دانستید؟

دیوید بلوم گزارشگر شبکه‌ی NBC در حین پوشش خبری جنگ عراق دچار درد در پشت زانوی خود شد. او از مراجعه به پزشک خودداری کرده و به جای آن چند قرص آسپرین مصرف نمود. وی سه روز بعد فوت کرد. علت مرگ آمبولی ریوی ناشی از لخته خون یا ترومبوز ورید عمقی تشخیص داده شد. این یکی از دردهایی است که نباید نادیده گرفته شود!
همیشه امکان پذیر نیست و همچنین نیازی نیست که با خفیف‌ترین درد در هر ناحیه از بدن با عجله به پزشک مراجعه نمایید. لازم است که تشخیص داده چه نوع دردی ممکن است تنها ناشی از کشیدگی عضلانی و یا پیچ خوردگی بوده بطوریکه ظرف چند روز امکان دارد از بین برود و چه نوع دردی نیاز به کمک‌های پزشکی دارد. بنابراین، در پاراگراف‌های بعدی فهرستی از دردهای بدن که نبایستی هرگز به عنوان دردهای خفیف در نظر گرفته و از آنها چشم پوشی کنید را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
چند مورد از بدن دردهایی که نبایستی نادیده گرفته شوند

سردرد

سردرد یکی از متداول‌ترین انواع درد بوده که همه‌ی ما اغلب آن را تجربه می‌کنیم. بعضی افراد پس از مصرف مسکن‌های بدون نسخه سردردشان فروکش می‌کند، در حالی که بعضی دیگر به درمان‌های خانگی سنتی تکیه می‌کنند. با این حال، در صورتی که تعداد وقوع سردرد بیشتر از حد معمول باشد، باید آن را جدی گرفته و علت ریشه‌ای آن را پیدا کنید. درد ممکن است به دلیل سینوزیت و یا میگرن باشد، اما تنها در صورتی که این درد با علائم مرتبط با این مشکلات و بیماری‌ها همراه باشد. چنانچه هیچ نشانه‌ی دیگری قابل مشاهده نباشد، در حالت جدی و خطرناک آن می‌تواند ناشی از آنوریسم مغزی بوده، که نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.
درد در قفسه سینه، فک، گلو، بازو و یا شانه (کتف)
همه ما از درد ضربان‌دار یا تیر کشیدن قفسه سینه قبل از حمله قلبی آگاهی داریم. با این حال، گاهی نشانه‌های دیگری مانند درد ناگهانی در فک، بازو، گلو، یا کتف وجود داشته که ممکن است به شما در مورد احتمال وجود یک حمله قلبی هشدار دهند. در صورتی که هر یک از این دردها را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود و یا اورژانس تماس گرفته و از آنها کمک و راهنمایی بخواهید. دیگر علت اصلی درد ناگهانی قفسه‌ی سینه می‌تواند آمبولی ریوی باشد. این وضعیت معمولاً اتفاق نمی‌افتد، اما اگر چنین وضعیتی پیش آمد، می‌تواند عارضه‌ای جدی و خطرناک باشد. آمبولی ریوی عارضه‌ای است که به دلیل شکل گیری لخته‌ی خون در دیگر نواحی بدن و حرکت آن به سمت ریه‌ها اتفاق می‌افتد که در جریان آن، یک یا تعداد بیشتری از شریان‌های موجود در ریه‌ها مسدود می‌شوند. نشانه‌ی معمول این بیماری تنگی ناگهانی نفس، درد قفسه سینه، و سرفه بوده که ممکن است همراه با خلط خونی باشد. گرچه آمبولی ریوی یک بیماری بسیار خطرناک بوده که خطر جانی به همراه دارد، اما در صورتی که فرد بلافاصله با داروهای برطرف کننده‌ی لخته مورد مداوا قرار گیرد، احتمال و خطر مرگ می‌تواند کاهش یابد.

دل درد و یا درد شکم

معده‌ی ما عضو پرکار و محل شلوغی است، و در نتیجه یک درد ناگهانی شدید در شکم ممکن است معنی خاصی ندهد و در واقع هیچ معنایی نداشته باشد. این درد می‌تواند نشانه‌ی انسداد روده باشد که اگر بلافاصله مورد رسیدگی قرار نگیرد، ممکن است منجر به مرگ بافت روده‌ای شود. همچنین می‌تواند به معنی تورم کبد ناشی از هپاتیت بوده که ممکن است موجب ایجاد درد غیر قابل تحمل در روده شود. درد در قسمت بالای سمت راست شکم ممکن است وجود مشکل مرتبط با کیسه صفرا را نشان دهد. درد ناحیه بالای شکم همچنین ممکن است نشان دهنده التهاب لوزالمعده، باشد که تحت عنوان پانکراتیت شناخته می‌شود. دیگر مشکلات مرتبط با اندام‌های بدن مثل کلیه‌ها و ریه‌ها نیز ممکن است به درد در ناحیه شکم منجر شوند.

درد ماهیچه‌ی ساق پا

اگر یکی از عضلات ساق پایتان یا پشت پا دردی ضربان دار داشته باشد، ممکن است دچار ترومبوز ورید عمقی (DVT)شده باشید، که همچنین به عنوان لخته خون شناخته شده است. گرچه ترومبوز ورید عمقی عارضه‌ی نادری است، اما می‌تواند در صورت توجه نکردن به موقع، به وضعیتی جدی و خطرناک تبدیل شود. ساعت‌های متوالی در حالت نشسته قرار داشتن منجر به ایجاد این عارضه می‌شود. هنگامی که فردی به وضعیت نشسته‌ی خود برای چندین ساعت‌ ادامه دهد، خون شروع کرده در قسمت پایینی بدن جمع شده و تشکیل لخته می‌دهد. هنگامی که لخته بزرگتر شود، سیاهرگها و سرخرگها را مسدود ساخته و نتیجه‌ی آن درد و تورم در این ناحیه است. از ماساژ دادن و یا دیگر کارها جهت از بین بردن لخته خودداری کنید به این دلیل که اگر این لخته محل خود را ترک کند، ممکن است از طریق شریان به سمت ریه‌ها حرکت کرده و عرضه‌ی اکسیژن را قطع نماید. این عارضه همانطور که پیش از این اشاره شد، تحت عنوان آمبولی ریوی نامیده می‌شود. بلافاصله با پزشک خود تماس گرفته و به منظور رسیدگی به این وضعیت به دنبال کمکهای پزشکی باشید.
درست است که گاهی اوقات برخی دردهای بدن واقعاً موقتی و غیر جدی بوده و می‌توان آنها را نادیده گرفت، اما در صورتی که به طور مکرر آنها را تجربه کرده و شدت درد افزایش ‌یابد، بدانید که این زمانی است که بایستی بلافاصله درمان مناسب بر روی شما انجام شود.
مواردی که عنوان شد چند نمونه از بدن دردهایی را شامل می‌شدند که نبایستی نادیده گرفته شوند، بدن دردهای دیگری همچون دندان درد، درد شدید در پهلو، احساس سوزش در دست و یا پا و کمر درد نیز وجود داشته که در مقاله‌ای تحت عنوان «برخی دردهای به ظاهر بی اهمیت که نبایستی نادیده گرفته شوند» به آنها پرداخته شده است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.